14 Kasım 2008 Cuma

Theli vs. Leviathan


Therion'u bilmeyen var mıdır diye merak ediyorum. Vardır mutlaka ama bu onların kaybıdır :)

Therion'un Theli'si vardır. Benim dinleye dinleye doyamadığım harikulade bir senfoni ve müzikal dinletidir.

Death metal ekseninde, İsveç'te, 80'lerin sonlarında grup kurulur. Ancak, daha sonra şekillenen içeriğiyle senfonik öğeleri de yoğun olarak içerisine katan bir grup halini alırlar.

Ortaya çıkan karışımla (üçübiraradan daha komplike tabi), bol klavyeli, ön plana çıkan bas gitarlarla, yer yer thrash'e saran gitar riff'leriyle ve Babil'den çıkma olduğuna inandığım davul teknikleriyle benim kulağımı ve ruhumu doldurmayı başarmışlardı.


Theli'si var dedim ya, Theli albümü yaptıkları müzik kulvarında Therion'un 'sıkı durun, profesyonelleşiyoruz' mesajını taşıyordu sanki. Profesyoneleşmeden kastım, grubun daha mekanik bir yöne kayması değil yaptıkları işin inceliklerini daha derinden (kemikleriyle belki) hissetmeleri ve profesyonel açılma yönü olarak senfonik ve melodik yollara dalmalarıdır.


Ne de olsa mazide bırakılan ağır bir 'death' havası var. Onun yerine artık daha zengin müzikal öğeler, monotonluktan sıyrılmış bir enerji birikimi ve yer yer sanki Babil'de bir kır düğününe davet edilmişsiniz de içinizi bütün kurtları dökme çabası içindeymişsiniz gibi gelir Therion'un Theli denemeleri. Bazen de pagan sadeliği bulurum Therion'da. Ateşe, gök-tengriye tapınma gereksinimi sanki Theli'de ufak da olsa yer bulmuştur gibime gelir. İşim aslı öyle değil tabi ama ben yine de kendi hülyalarımla yaşamayı seviyorum :)


Yakın dostlarımdan biri zamanında 'melody man' demişti benim müzik zevkimle ilgili. Kendisi de Therion'u sever aslında ama o zamanlar black metal'e fazla bir sarmıştı sanırsam. Monotonluğun içindeki melodileri kendisi çıkarmak istiyordu. Black bana da uyar. Ancak Therion aşkı bir başkadır. Sadece melodisi de değildir.


Therion atmosferdir. Therion tıpkı matrix sistemi gibi sizi içine çeker ve dert etmeniz gereken ya çemberin içinde ya da dışında olduğunuzdur. Therion sizi zıplatır, o gazla yaptığınız sıçrama yüksektir. Daha ilginç olanı sıçradığınızda inişe geçmeniz o kadar çabuk olmaz. Asılı bırakır sizi Therion'un atmosferik unsurları. Bir sonraki an bakmışsınız daha gerçekçi oluvermişler. Bir opera hikayesi ne kadar gerçekçiyse Therion da o kadar gerçekçidir esasında.


Ayrıntılı Therion incelemeleri ve yaklaşımları içün bir buradan bir de şuradan buyurunuz!


favit'te oku

Hiç yorum yok: